Anmeldelse af koncert i Templet 2015

Her er en anmeldelse fra vores koncert i Templet i februar 2015, fra lokalavisen Det Grønne Område:

Fire stjerner til Christina Dahls supergruppe

 

Det blev en hel aften udelukkende med kompositioner fra kapelmesterens hånd, da Christina Dahls supergruppe besøgte Templet til en sidste koncert i Jazzklubbens Vinterjazzserie

Vi kom rundt i Christina Dahls meget personlige univers ved denne aftens koncert. Med sig havde hun tre meget kompetente medspillere, nemlig Jesper Lundgaard på bas, Niklas Knudsen på guitar og trommetalentet Esben Laub von Lillienskjold. De har alle markante karrierer ved siden af arbejdet med Christina Dahl.Lundgaard er en veteran både nationalt og internationalt, Knudsen har bl.a. slået sine folder i den spændende gruppe Ibrahim Electric, og Lillienskjold har i flere år være fast trommeslager i Klüvers Big Band. Alle er også vandt til at spille kraftfuldt igennem, hvilket på denne aften betød at lydniveauet var en anelse for højt til det relativt lille lokale i Templet.

Dahls univers

Aftenens første nummer havde en titel, som er meget karakteristisk for Christina Dahls tilgang til musikken – ”Intuitive Spring”. I sine introduktioner til aftenens kompositioner gik det igen, at hendes tilgang til verden er den intuitive. Det sansede er den kilde hun tapper sit musikalske univers fra. Og lad mig med det samme bekende, at Christina Dahl er en personlig favorit på den danske jazzscene. Hendes på en gang voldsomme og sarte spillestil kan måle sig med de allerbedste. Hun har, på sin tenorsaxofon, evnen til at springe fra det rå og upolerede til det lyriske og smertefulde. Det blev eksempelvis tydeligt i kompositionen ”The Quest for the True Nightingale”, hvor hendes solo netop bestod af sådanne spring, som tager lytteren med på en varieret, vidtspændende rejse. Adskillige af hendes kompositioner denne aften havde næsten karakter af mini suiter, hvor flere temaer og skiftende tempi stykkes sammen. Det blev også til en enkelt uropførelse – et elegisk stykke uden titel, som blev smukt indledt af Lundgaard med bue på bassen. Stykket er tænkt anvendt ved en koncert, som skal finde sted i Krudttønden under sommerens jazzfestival.

Et samlet udtryk

Efterhånden som aftenen skred frem blev det tydeligt, at gruppen er godt sammenspillet og udfylder de enkelte roller perfekt i kollektivet. Von Lillienskjold bidrog med en evigt pulserende snerren, og Jesper Lundgaard lyder jo som en ottecylindret Buick på en solbeskinnet landevej i Louisiana, når han lægger den rytmiske bund. Sammen med Knudsen lykkedes det flere gange, at lave en meget ”stor” lyd, som var der tale om et større band. Da Jazzhouse skulle genåbne efter den berømte vandskade for et par år siden, havde man valgt Christina Dahl kvartet til at åbne. Det gjorde gruppen så med kompositionen ”New Space, New Age”, som vi også fik denne aften med en smuk og enkelt indledning, hvor kun bassen og saxen præsenterer temaet.Ligesom de to andre koncerter i forbindelse med Vinterjazz var denne aften særdeles velbesøgt, så mon ikke det er en god ide, at Jazzklubben fastholder sin forbindelse til den store festival de næste par år?Næste koncert i det normale sæsonprogram er med brasilianske gæster – sangerinde og trommeslager – sammen med pianisten Jesper Hedegaards trio. Det finder sted, onsdag den 18. marts kl. 20 i Templet.

Af Carl Otto Dethlefsen
Publiceret 20. Februar 2015

Lyngby-2015 Foto: Rolf Aagaard-Svendsen

(http://lyngby-taarbaek.lokalavisen.dk/anmeldelse-fire-stjerner-til-christina-dahls-supergruppe/20150220/artikler/702209810)